Pratas det om inbördeskriget? + Jag i Ny tid

17 Sep

Bjarne Stenquist skriver i sin bok Den vita segerns svarta skugga att INGEN finne tagit inbördeskriget på tal med honom. Han har vistats mycket i Finland och har alltså dessutom skrivit om inbördeskriget.

Jag började undra hur det står till med detta idag. Själv tar jag ju inbördeskriget på tal var och varannan dag. Men hur ofta skulle det komma på agendan i mitt liv om jag inte själv nämnde inbördeskriget? Men visst pratas det mer idag än vad det gjorde bara för fyra år sedan, då Stenquist gav ut sin bok? Eller…?

En sak är säker. Varje gång jag berättar om mitt bokprojekt höjs ögonbryn och nyfikna frågor ställs.

I denna veckas nummer av Ny tid finns en intervju med mig förresten! Den går att läsa här. Kort sagt säger jag att det borde släppas in fler perspektiv än det evangeliskt lutherska i Finland. Fick alltså frågan med anledning av diskussionen kring YLEs kristna sändningar. Jag förespråkar även å det bestämdaste att religionsundervisningen i Finland skulle vinna på att anta den svenska modellen. Den går ut på att alla elever oavsett livsåskådning sitter kvar i samma klassrum. Den går också ut på att undervisningen innehåller världsreligionerna och även andra livsåskådningar får plats. Det finns ett stort och viktigt moment i etik och livsfrågor i den obligatoriska kursen på gymnasiet.

IMG_20130917_103540

Lämna en kommentar

decibelfi

Decibel.fi:s ungdomsinformatörers blogg - Decibel.fi:n nuorisotiedottajien blogi

Ekonomistas

Nationalekonomer om samhället, politiken och vetenskapen

AmraHamra

Twitter: @OndTon Mail: amra.hasanov@yahoo.com

Hit och dit och tillbaka igen

- om historia, vägar och val. Och allt som gör det mödan värt.

jeppispride2014.wordpress.com/

Tro, hopp och kärlek. Usko, toivo ja rakkaus.

imperhia

Vi kommer tänka högt om jämställdhet, genus, mångfald och andra viktiga ämnen

Astra

Feministisk tidskrift