Male driving

4 Okt

En av mina bröder gjorde mig tidigare i år uppmärksam på Youtube-fenomenet ”female driving” och sedan dess har jag varit lite argare än innan. Jag kan inte prata om det utan att trycka tandraderna mot varandra av frustration. Den vrede detta väcker hos mig alltså. Argh.

Kort sagt. Du kan youtuba ”female driving” och få upp tusen och åter tusen klipp på kvinnor som gör märkliga grejer i trafiken. Verkligen märkliga grejer. Tydligen är det ofta en grabb på plats och filmar för att sedan lägga ut på klippet på nätet. Vilket himla fritidsintresse. 20.700 klipp finns att tillgå just nu.

Men nu ligger det ju till på det viset att män inte bara är överrepresenterade i brottsstatistiken utan även i statistik över trafikolyckor. När jag letar källor för detta hittar jag bara statistik för dödsfall när jag är ute efter info om vem som sitter bakom ratten. I Finland dog 27 personer i trafiken i augusti, 25 av dem var män. Av dem som dog i trafiken i Sverige 2011 var 76% män. Det här är inte vad jag söker just nu men Ping! Per Ström, som säkert har användning av detta i sin febrila argumentation för tesen att män är underordnade kvinnor.

Det tar mig emot att hänvisa till ett försäkringsbolag men det är med If:s trafikforskare Irene Isaksson-Hellman som jag nöjer mig till slut. If:s undersökningar visar att det i 77% av fallen är män bakom ratten då fotgängare blir påkörda. I dödsolyckor med personbilar är det 15 gånger av 16 en man som kört bilen. En annan av deras undersökningar visar att män överskattar sin körförmåga. Många män tror alltså att de kör bil bättre än vad de gör. Det kan väl knappast vara bra alla gånger?

Erik Helmerson kommenterar gårdagens scoop om att romer nekas hyrbilar och konstaterar att det är män som ska nekas bilar om man ska gå på statistiken. ”Men slutsatsen måste då bli att Sveriges bensinmackar hellre borde hyra ut bilar till romska kvinnor än till män, politiker och journalister. Detta kommer aldrig att ske. Det är svårt att hitta en bättre illustration av begreppet fördomar”, avslutar han.

Youtubade ”male driving” och hittade en del märkligt där också. Om än bara 6580 klipp. Det första som kommer upp är inte privata filmer utan i stället reklamfilm. En film handlar om en kille som har svårt att parkera och en kvinna, självklart med sk sexiga attribut, dyker upp och hjälper honom. I kommentarsfältet under har en hetsig debatt pågått kring huruvida män eller kvinnor suger mest på bilkörning. En skriver ”This is a fake video. Men are idiots. Women can’t drive AND are idiots.”.

Alla dessa schablonbilder och fördomar.

4 svar to “Male driving”

  1. nina oktober 5, 2012 den 12:35 #

    Det är jobbigt att bli sådär arg så att man kokar, men det händer tyvärr då och då.

  2. Anna Li oktober 5, 2012 den 12:55 #

    Det är det. Okej, om det bara skulle vara female driving på youtube som det gällde men när det hänger ihop med så mkt annat.

  3. nina oktober 5, 2012 den 13:36 #

    Hanna H är bra som alltid: http://www.dn.se/blogg/pa-stan/skribent/hellquist/ (på tal om att det är fler saker man blir arg på). Ser fram emot att vi får prata live, helst på nåt mysigt café, om en månad ❤

  4. Anna Li oktober 5, 2012 den 15:51 #

    Tack för länken! Hon får alltid till det bra, Hanna H. Jag undviker att skriva att folk är snygga på bilder de lägger upp just för att det känns oviktigt. Men visst vill man höra att man är söt och fin. Svårt det där. I veckan fick en fb-vän typ sextio lajks för sin nya profilbild.

    Jaa, vi ska fika. Dricka kaffe på Brooklyn café till exempel tycker jag. Kanske gå in och hälsa på mannen som har butik bredvid cafét. Jag köpte Docs av honom och han berättade att han hade druckit två flaskor vin på lunchen. Så han var full. Men söt och väldigt fin. Rolig.

Lämna en kommentar

decibelfi

Decibel.fi:s ungdomsinformatörers blogg - Decibel.fi:n nuorisotiedottajien blogi

Ekonomistas

Nationalekonomer om samhället, politiken och vetenskapen

AmraHamra

Twitter: @OndTon Mail: amra.hasanov@yahoo.com

Hit och dit och tillbaka igen

- om historia, vägar och val. Och allt som gör det mödan värt.

jeppispride2014.wordpress.com/

Tro, hopp och kärlek. Usko, toivo ja rakkaus.

imperhia

Vi kommer tänka högt om jämställdhet, genus, mångfald och andra viktiga ämnen

Astra

Feministisk tidskrift