Männen på teve

10 Jan

Rättviseförmedlingens Lina Thomsgård debatterade mansdominansen i matprogrammen på teve i morse. Ni måste lyssna. Hon är stenhård och klockren.

Utan att jag följt alla matmästartävlingar särskilt noggrant behövs ju inte många tittningar för att en ska se den skeva könsfördelningen. Grillmästarna på TV4 råkade jag faktiskt titta mer än tre gånger på förra året och blev ganska engagerad i tävlingen. Men det som störde mig var att programledaren Lisa Lemke som jag sett som tv-kock var just programledare och inte hade ett juta att säga till om i tävlingen. I stället var det två män som satt i juryn som experter.

Lisa Lemke skulle kunnat vara expert men hade inte den rollen. Varför?

När vi ändå är inne på teve undrar jag vad grejen är med de där norska brorsorna som har blivit så hyllade. De lilla jag skymtat av deras tv-show har varit motbjudande grabbigt och på intet sätt fångat mitt intresse. Har mest sett män sitta i deras gästfåtölj och det har varit mest grabbflams a la Filip och Fredrik. Ät en tårta så fort du kan, typ. Eller ”gissa vem som är skräddare” i en rad av enbart män. Inte så nytt och fräscht precis.

En gång råkade jag se en kvinna sitta i fåtöljen dock. Men då hörde jag också hur den en av brorsorna sa ”du är ju kvinna” Med betoning på kvinna.

Lämna en kommentar

decibelfi

Decibel.fi:s ungdomsinformatörers blogg - Decibel.fi:n nuorisotiedottajien blogi

Ekonomistas

Nationalekonomer om samhället, politiken och vetenskapen

AmraHamra

Twitter: @OndTon Mail: amra.hasanov@yahoo.com

Hit och dit och tillbaka igen

- om historia, vägar och val. Och allt som gör det mödan värt.

jeppispride2014.wordpress.com/

Tro, hopp och kärlek. Usko, toivo ja rakkaus.

imperhia

Vi kommer tänka högt om jämställdhet, genus, mångfald och andra viktiga ämnen

Astra

Feministisk tidskrift