Till Kappelis försvar – fast ändå inte

29 Mar

Igår kväll åt jag min första råbiff. På Kappeli, stället jag kritiserade i förra inlägget eftersom deras menyer enbart är döpta efter kända män, som om kända berömda viktiga kvinnor inte finns. Men förutom att Kappeli levererade mig en god råbiff fick jag lära mig att de faktiskt har en meny döpt efter en kvinna. Tove Jansson!

Men jag är icke nöjd. Tove Jansson-meny är blott ett undantag. Den finns just nu med anledning av hundraårsjubiléet och Jansson-utställningen på Ateneum. Hon finns inte på den riktiga listan, hon finns på ett separat blad inne i menyn. Som försvinner med vinden, sedan när vi firat klart.

Allt är således som vanligt. Männen brer ut sig som självklarheter, kvinnor ploppar upp en liten stund som ett undantag. GE TOVE JANSSON EN MENY PÅ DEN ORDINARIE LISTAN. Hur svårt kan det vara? GE MINNA CANTH EN MENY. GE EDITH SÖDERGRAN EN MENY. GE HELENE SCHERFBECK EN MENY. GE HEDVIG GEBHARD EN MENY. GE FREDRIKA RUNEBERG EN MENY.

Till exempel. Det finns ju alltså kvinnor. PEtra och jag   Men maten var faktiskt god. Vi firade Petra Lindholm, min kära kusin, som hade en stämningsfull vernissage på AMA på Richardgatan igår. Gå t.ex in där på din lunchpaus eller efter en arbetsdag. Utställningen är meditativ och talar till ditt undermedvetna. På bilden ser ni två nöjda kusiner.

Och med detta sagt och skrivet slussar jag er vidare till Hanna Fahl som skriver en ypperlig kolumn om hur respektlösa rubrikerna om Mick Jaggers döda flickvän är. Fahl skriver:

Det här med män och kvinnor och geniskap. Det ställs på sin spets när någon dör. Cobain dog, Love blev syndabocken och snyltaren. När modeskaparen L’Wren Scott dog för ett par veckor sedan syntes den andra sidan av myntet – hennes pojkvän Mick Jagger, sångare i Rolling Stones, blev inte anklagad eller smutskastad utan i stället huvudperson i hela berättelsen. ”Mick Jaggers flickvän funnen död”, var New York Times rubrik. I Sverige kunde vi läsa att ”Jaggers flickvän tog sitt liv” (Aftonbladet) och ”Mick Jaggers flickvän död” (GP).  

EDIT: Förlåt min vän Andreas där borta på Södermalm i Stockholm. Om du läser internet, du är ju inte ens på facebook. Men iaf. DU har ju gjort råbiff och serverat mig den hemma hos dig. Den var ju jättegod! Kom på det nu! Med kapris och äggula och allt.

Lämna en kommentar

decibelfi

Decibel.fi:s ungdomsinformatörers blogg - Decibel.fi:n nuorisotiedottajien blogi

Ekonomistas

Nationalekonomer om samhället, politiken och vetenskapen

AmraHamra

Twitter: @OndTon Mail: amra.hasanov@yahoo.com

Hit och dit och tillbaka igen

- om historia, vägar och val. Och allt som gör det mödan värt.

jeppispride2014.wordpress.com/

Tro, hopp och kärlek. Usko, toivo ja rakkaus.

imperhia

Vi kommer tänka högt om jämställdhet, genus, mångfald och andra viktiga ämnen

Astra

Feministisk tidskrift